Home آموزشهای طبیعت گردی روشهای پیدا کردن آب در طبیعت

روشهای پیدا کردن آب در طبیعت

0 second read
۰
1
4,782

 

راههای رفع تشنگی بدون مصرف آب - آموزش طبیعت گردی - تکنیکها و روشهای پیدا کردن آب در طبیعت -  ایران در سفر

تکنیک های یافتن آب در طبیعت
پیدا کردن آب در طبیعت کار بسیار دشواری است ولی اگر شما نشانه‌ها را بشناسید راحت تر می‌توانید به آب دسترسی پیدا کرده و خود را از مرگ حتمی نجات دهید.


 مقدمه: همواره بیاد داشته باشید در هنگام سفر و رفتن به طبیعت به همراه بردن آب کافی به همراه خود یکی از مهمترین پشتیبانهای شما در طبیعت و کویر میباشد حتی در شرایطی که تشنگی شما خیلی هم شدید نیست کمبود آب بدن می تواند باعث کند شدن فعالیت های مغزی شما گردد پس بنا بر این اولین قدم شما در شرایط بحرانی برنامه ریزی برای تهیه آب می باشد حتی در شرایطی که شما مطمئن هستید نیاز مبرمی به آب نخواهید داشت.

توصیه مهم: اگر درسفر به طبیعت که میروید آب به اندازه کافی در دسترس دارید در نوشیدن آب اصلا صرفه جویی نکنید زیرا نرسیدن آب کافی به بدن می تواند باعث گیجی , کند شدن ذهن و غلظت خون شما گردد همچنین کم آبی در بدن می تواند باعث افزایش ترس و سرد شدن بدن گردد پس در شرایط بحران هرچند که آب کافی در اختیار نداشته باشید در مصرف آب به هیچ عنوان صرفه جویی نکنید .

حداکثر زمان تحمل انسان در برابر تشنگی
یک فرد معمولی می تواند برای مدت مشخصی بدون آب به زندگی خود ادامه دهد . مهمترین عامل از پای در آمدن انسان به تنهایی خود آب نیست بلکه روحیه فرد و عوامل روانی او می باشد . موارد دیگر مدت زمان زنده ماندن فرد نسبت به تشنگی بستگی مستقیم به دمای محیط و میزان تعرق دارد از این روی در شرایط بحران هرگز در زمان تابش خورشید حرکت نکنید و به استراحت بپردازید , زمانی که تابش خورشید به حد اقل میرسد بهترین زمان برای فعالیت است . برای مثال در مناطق کویری ایران در تابستان و در دمای ۴۹ درجه و بدون مصرف آب حد اکثر زمانی که یک فرد زنده می ماند چیزی در حدود ۲ الی ۳ ساعت می باشد . در صورتیکه همین فرد در زمان تابش در زیر سایه استراحت کند و در شب به ادامه مسیر بپردازد در حدود ۵/۲ روز می تواند بدون مصرف آب به زندگی ادامه دهد . نکته حایز اهمیت دیگر این است که برای هر روز زنده ماندن در دمای ۴۹ درجه (با احتساب استراحت در روز و حرکت در شب ) به مقدار ۲ لیتر آب برای بدن نیاز است .

یافتن آب بوسیله ردیابی جانوران

روش پیدا کردن آب در طبیعت به وسیله پرندگان - ایران در سفر

پرندگان
پرندگانی که دانه‌خوارهستند مانند بلبل ” سهره ” سار ” کبوتر و مانند اینها هم به هیچ عنوان از منابع آبی دور نمی‌شوند. این پرندگان صبح و عصر آب می‌نوشند. به یاد داشته باشید که وقتی این پرندگان به صورت مستقیم وبه طرف پایین دارند پرواز می‌کنند دارند به سمت آب می‌روند و وقتیکه از آب خوردن برمی‌گردند سنگین‌ تر هستند و از درختی به درختی دیگر پرواز می‌کنند تا مرتب استراحت کنند پس شما مسیر آنها را پیدا کنید قطعا به آب خواهید رسید.
نکته: در مورد پرندگان آبی اینکه آنها قادرند مسافت‌های بسیار طولانی را بدون مصرف آب و غذا پرواز کنند پس دنبال کردن پرندگان آبی مثل مرغان دریایی لزوماً علامت بسیار خوبی برای وجود آب در آن نزدیکیها نیست عقاب ها و قوش‌ها و دیگر پرندگان شکاری نیز می‌توانند آب لازم برای بدن خود را از طریق مایعات موجود در بدن قربانیان خود برآورده کنند، پس نمی‌توان وجود آنها را علامت وجود آب در آن منظقه دانست.

پستانداران
بیشتر جانداران مدام به آب نیاز دارند با توجه به اینکه بیشتر علف ‌خوران در مسافت‌های طولانی به چرا مشغول می شوند ولی به هیچ عنوان از قسمت هایی که آب وجود دارد تحت هیچ شرائطی دور نمی‌شوند به این خاطر که صبح زود و غروب نیاز به آب دارند. دنبال کردن ردپای شکارهای بزرگ بیشتر به آب منتهی می‌شود. این ردپا را (رو به پایین) تعقیب کنید. نکته مهم اینکه گوشتخوارن می‌توانند مدت زیادی را بدون مصرف آب سر کنند زیرا آب لازم برای بدن خود را از طریق شکار تأمین می‌کنند پس بنابراین، نشانه‌های ایده آلی خوبی برای پیدا کردن آب نیست.

آثار انسان
آثار ردپای انسان نیز ممکن است به منابع و ذخائر آبی منجر شود هر جا آثاری از انسان از قبیل کلبه متروکه” کمپ” و.. در طبیعت دیدید به احتمال زیاد در آن دوروبر آب یافت خواهد شد.

پرندگان کوچک حشره خوار
در مواقع بی آبی گنجشک‌ ها بهترین نشانه‌اند برای یافتن آب ، حداکثر فاصله این پرندگان کوچک حشره‌ خوار تا منبع نوشیدن آب به یک کیلومتر نمی‌ رسد.آنها قادر نیستند بیش از هزار متر از آب دور شوند در ضمن هر جا تعداد بیشتری از انواع پرندگان کوچک نظیر سار،‌ مرغ زنبورخوار و بلبل یا سره مشاهده کردید شما به منبع آب نزدیک‌ تر شده‌اید .

خزندگان
توجه: خزندگان نمی‌توانند در یافتن آب به شما کمک کنند معمولا آنها از شبنم و رطوبت بدن شکار خود استفاده می‌کنند و می‌توانند مدت بسیار زیادی را بدون آب طی کنند.

حشرات
حشرات خصوصا زنبورها نشانه های بسیار خوبی جهت پیدا کردن آب در طبیعت هستند. آنها ازفاصله ۵/۶ کیلومتر دورتر از کندو و یا لانه خود پرواز می‌کنند اما برای مصرف آب وقت معینی ندارند. دیگر حشرات مورچه‌ها هستند که به آب وابسته هستند وقتی که یک ستون مورچه از درخت بالا می‌رود به طرف ذخیره کوچکی از آب در حرکت هستند. دیگر موارد مثلا مگس‌ها هستند که در فاصله‌ی حدود ۱۰۰ متری آب هستند، بویژه خرمگس‌ ها

رد پای جانوران
یکی دیگر از بهترین و راحت ترین راه های تهیه آب در طبیعت و کویر تعقیب رد پای جانوران است مطمئن باشید اگر در منطقه ای که شما هستید رد پای جانوری را دیدید قطعا به آب نزدیک هستید ، شترها در بیابان و اکثر جانوران در هنگام غروب آفتاب به سمت آب می روند و در نهایت شما را به سمت آب هدایت می نمایند .

تکنیکهای دیگر یافتن آب در طبیعت به غیر از علائم جانوری
ریشه و ساقه های گیاهان
یک روش دیگر تهیه آب در کویر استفاده از گیاهان کویری آن منطقه است که این گیاهان معمولا ریشه و ساقه های پر آبی دارند.البته باید متذکر شویم که امکان اسکان عقربها و مار ها و حشرات خطرناک در این محل ها وجود دارد البته نه در هر فصل بلکه بیشتر در فصل تابستان پس شما باید به شدت مراقب آنها باشید.

سبزه و گیاهان سبز
یکی ازعلایم آب وجود سبزه است.هر نقطه که سر سبزی ببینید مطمئن باشید که آب در آن ناحیه وجود دارد و هر جا که سبزه‌های بلندتر و شاداب‌تر داشته باشد شما به منبع آبی نزدیک‌ تر هستید.

دریاچه نمک
در محلی که دریاچه های نمک وجود دارد شما می توانید معمولا در ۵۰ سانتی متری به آب نمک برسید .بعدا شما می توانید با جوشاندن وسپس سرد کردن بخار آن به آب دست یابید و آن هم به روش تقطیر آب.

تقطیر به سبک خورشیدی
در این تکنیک شما گودالی به عمق ۴۵ سانتیمتر و قطر ۹۰ سانتیمتر حفر کنید و یک کاسه ای را در وسط پایین آن قرار دهید و روی آن را با روکشی پلاستیکی بپوشانید و بعد یک تکه سنگ و یا جسم نسبتا سنگین دیگری را در وسط پایین پلاستیک قرار دهید به طوری که انتهای شیب اطراف آن درست روی ظرف قرار گیرد. در اینجا حرارت خورشید باعث بالارفتن درجه حرارت هوا و خاک حفره خواهد شد و بخار تولید خواهد شد. بخار حاصله بصورت قطرات آب در سطح زیرین روکش گرد آمده و به داخل ظرف خواهد آمد. این روش به‌ویژه در مناطق صحرایی و هرجا که هوا در طول روز گرم و در شب سرد است بسیار سودمند است مکانیسم آن به این صورت است که پلاستیک خیلی زودتر از هوا سرد شده و کنداسیون زیادی را سبب می‌شود. در این روش تقطیر شما میتوانید در هر یک روز حداقل ۶۰ سی‌سی آب تولید کنید.
اگر برای شما امکانش بود آب موجود در ظرف را به وسیله‌ی یک سیفون خارج کنید. که مجبور نشوید به ترکیب سیستم دست بزنید.

جمع‌آوری آب به روش شبنم
به غیر از باران‌های اسیدی که حاصل فعالیت کارخانه‌ها و مراکز صنعتی است و می‌تواند باعث ایجاد آلودگی در خاک شود، آب باران در هر کجای دیگر قابل نوشیدن میباشد و فقط نیاز به جمع کردن آن دارد. از حوضچه‌های بزرگ استفاده کنید حفره‌ای در زمین ایجاد کنید و سطح کف و اطراف آن را با خاک رس بپوشانید، حوضچه‌ی خوبی خواهد بود و می‌تواند آب باران را برای شما ذخیره کند. اگر پلاستیک یا پارچه غیر قابل نفوذ دیگری به همراه خود ندارید، از ورقه‌های فلزی یا پوست درخت هم می‌توانید برای نگهداری آب استفاده کنید. اگر احتمال آلودگی در آب جمع‌آوری شده وجود دارد شما باید حتما آن را بجوشانید.
در مکانهایی که هوا در روز خیلی گرم و در شب خیلی سرد هستند معمولا شبنم فراوانی می‌توان پیدا کرد. وقتی شبنم روس سطوح فلزی جمع می‌شود، می‌توان آن را نوشید.
از پارچه و لباسهای تمیز هم می‌توانید برای جمع‌آوری آب استفاده کنید و در موقع نیاز آن را بفشارید و داخل یک ظرفی بریزید.

لب ساحل دریاها و اقیانوسها
در این روش درلب ساحل گود کردن زمین در بالای خط مدّ، به‌خصوص جاهایی که توده‌های شنی بادآورده وجود دارد که این تکنیک‌ می‌تواند شما را به آب آشامیدنی نزدیک کند.این آب ممکن است مقداری شور مزه باشد ولی قابل شرب میباشد. در پایین پرتگاه‌های ساحلی، به دنبال سبزی‌ها و گیاهان آب‌دار بگردید، حتی خزه و سرخس. این گیاهان معمولاً‌ درجایی که صخره‌ها جابجا شده و تغییر وضع داده‌اند، وجود دارند و همان جا ممکن است مقداری آب شیرین یا حتی چشمه وجود داشته باشد.
اگر چنانچه آب شیرین به هیچ وجه پیدا نشود، آب شور هم به‌وسیله‌ی تقطیر قابل استفاده است.

به هر حوضچه ای که می رسید از آن آب ننوشید
دقت کنید که هرگاه به حوضچه‌ آبی رسیدید که در اطراف آن هیچ گیاهی وجود نداشت و یا استخوانهای حیوانات در آنجا دیده می‌شود بدانید که احتمال خطرناک بودن آن آب بسیار زیاد است و ممکن است به مواد شیمیایی آلوده شده باشد. کنارهای آب را بررسی کنید، ممکن است نشانه‌های قلیایی شدن آب را پیدا کنید. همیشه آبی را که از حوضچه‌های آب روی زمین برمی‌دارید حتما بجوشانید.
در بیابانها وصحراها دریاچه‌هایی وجود دارند که راه خروج ندارند. این دریاچه‌ها نمکی هستند و آب آنها قبل از نوشیدن حتما باید جوشانده و تقطیر شود و آب آنها قبل از نوشیدن حتما باید جوشانده و تقطیر شود.

گذاشتن یک تکه ریگ تمیز در زیر زبان
در صورتی که هیچ یک از این روشها کار ساز نبود و تشنگی به شدت بر شما غلبه کرد قسمتی از یک تکه ریگ تمیز بیابان را در زیر زبان خود قرار دهید این روش باعث می شود بزاق دهان شما ترشح شوند و از میزان تشنگی شما کم شود .

توصیه های دیگر
همیشه سعی کنید در سفر به طبیعت خصوصا رفتن به کویر مقداری شکر به همراه خود داشته باشید اضافه کردن مقداری شکر به آبهای تلخ کویر و یا برکه ها مزه بد آب را عوض کرده و نوشیدن آن را سهل تر میکند .
به یاد داشته باشید آبی را که در کویر بدست می آورید هرگز بدون جوشاندن و یا قرصهای تصفیه آب آن را ننوشید و همچنین برای جستجوی آب خیلی انرژی خود را هدر ندهید زیرا شما به آب بدن و توان خود نیاز دارید .

قبل از عزیمت و سفر به مناطق طبیعت گردی حتما نقشه های دقیق منطقه را تهیه کنید و قبل از عزیمت از کسانی که به منطقه آشنایی کامل دارند موقعیت چشمه ها و قنات ها را جویا شوید و بر روی نقشه خود علامت گذاری کنید و نکته مهم و حائز اهمیت تر اینکه قبل از حرکت و سفر به مکانهای ناشناخته و پر ریسک حتما دوستان و نزدیکان خود را از سفر خود آگاه کنید که اگر خدای ناکرده در طول سفر برای شما مشکلی پیش آمد و شما نتوانستید بر گردید آنها در جریان باشند.

ایران در سفر مشتاق است نظرات شما را در این مواقع بداند. لطفا اگر شما هم در طبیعت دچار بحران کمبود آب شده اید تجارب خود را با ما و خوانندگان محترم این پست در میان بگذارید و در قسمت زیر کامنت بگذارید.متشکرم

ایران در سفر همیشه سفر خوش و ایمنی را برایتان آرزومند است.

  راهنمای سفر – آموزش طبیعت گردی – روش پیدا کردن آب در کویر – راه پیدا کردن آب در کویر و بیابان – راههای رفع تشنگی در کویر – راههای پیدا کردن آب در طبیعت – راههای رفع تشنگی در طبیعت – 

  • راههای رفع تشنگی بدون مصرف آب - آموزش طبیعت گردی - ایران در سفر

    راههای رفع تشنگی بدون مصرف آب

    روشهای خلاقانه رفع تشنگی در طبیعت بدون مصرف آب در مکانهای بدون آب از جمله کوهها و بیابانها…
  • ده اشتباه رایج در زدن کمپ زدن - آموزش و راهنمای طبیعت گردی - ایران در سفر

    ده اشتباه رایج در زدن کمپ

    در اینجا خاطر نشان میکنیم که یکی از تفریحات مفرح و هیجان انگیز در طبیعت را می توان کمپ زدن…
  • آموزش و راهنمای طبیعت گردی با ایران در سفر

    آموزشهای طبیعت گردی و راهنمای سفر

    روش کار با ارتفاع سنج آموزش برخورد با صاعقه ایجاد کمپینک حرفه ای   روش یافتن آب در طبیعت  …
Load More Related Articles
  • دریاچه فراخین در نوشهر استان مازندران - دریاچه های ایران

    دریاچه فراخین

    دریاچه فراخین دریاچه ای سحرانگیزدر طبیعت مازندران دریاچه فراخین کجاست؟ دریاچه فراخین در اس…
  • توصیه های مصرف مواد غذایی در سفر - آموزش طبیعت گردی و راهنمای سفر - ایران در سفر

    راهنمای مصرف غذا در طول سفر

    مقدمه: تغذیه در سفر یکی از نکات بسیار مهم وکلیدی است که‌ اکثر اوقات توسط مسافر نادیده گرفت…
  • روستای ابر فیلبند - سرزمین ابرها - جنگل ابر فیلبند - ایران در سفر

    سرزمین ابر فیلبند

    سرزمین ابرها در ارتفاعات فیلبند استان مازندران  توجه:هر گونه کپی برداری از عکسها و عناوین …
  • جهت یابی به کمک حرکت آموزش تکنیکهای جهت یابی در طبیعت ایران در سفر

    جهت‌یابی به کمک جانوران

    مواردی که برای جهت یابی می توان از حیوانات کمک گرفت وقتی که شما در کنار برکه و یا دریاچه‌ا…
  • جهت‌یابی به کمک حرکت خورشید - آموزش تکنیکهای جهت یابی - ایران در سفر

    جهت‌یابی به کمک حرکت خورشید

    جهت‌یابی به کمک حرکت خورشید هر روز صبح خورشید تقریباً از طرف شرق طلوع کرده و شب تقریباً در…
  • جهت یابی با ساعت مچی عقربه دار به کمک خورشید آموزش تکنیکهای جهت یابی در طبیعت - ایران در سفر

    جهت یابی با ساعت مچی عقربه دار

    جهت یابی با ساعت مچی عقربه دار به کمک خورشید در این مدل جهت یابی اگر شما ساعت دیجیتالی داش…
Load More By محمد جعفری
  • توصیه های مصرف مواد غذایی در سفر - آموزش طبیعت گردی و راهنمای سفر - ایران در سفر

    راهنمای مصرف غذا در طول سفر

    مقدمه: تغذیه در سفر یکی از نکات بسیار مهم وکلیدی است که‌ اکثر اوقات توسط مسافر نادیده گرفت…
  • آموزش انواع تکنیکهای جهت یابی در طبیعت - جهت یابی در طبیعت - آموزشهای طبیعت گردی - ایران در سفر

    تکنیکهای جهت یابی در طبیعت

    آموزش انواع تکنیکهای جهت یابی در طبیعت تعریف جهت یابی در ابتدا باید بدانیم که جهت‌یابی یعن…
  • راههای رفع تشنگی بدون مصرف آب - آموزش طبیعت گردی - ایران در سفر

    راههای رفع تشنگی بدون مصرف آب

    روشهای خلاقانه رفع تشنگی در طبیعت بدون مصرف آب در مکانهای بدون آب از جمله کوهها و بیابانها…
  • روش کار با ارتفاع سنج - آموزش طبیعت گردی و راهنمای سفر - ایران در سفر

    روش کار با ارتفاع سنج

    تعریف ارتفاع سنج یا همان آلتی متر در این پست می خواهیم شما را با یک وسیله بسیار مهم و کارب…
  • صاعقه زدگی و راهکارهای مبارزه با آن - آموزشهای طبیعت گردی - ایران در سفر

    صاعقه زدگی وراههای پیشگیری ودرمان

    صاعقه زدگی در طبیعت را جدی بگیرید قبل از شروع باید تفاوت بین آذرخش و تند را بدانیم تفاوت ص…
  • ده اشتباه رایج در زدن کمپ زدن - آموزش و راهنمای طبیعت گردی - ایران در سفر

    ده اشتباه رایج در زدن کمپ

    در اینجا خاطر نشان میکنیم که یکی از تفریحات مفرح و هیجان انگیز در طبیعت را می توان کمپ زدن…
Load More In آموزشهای طبیعت گردی

پاسخ دهید