Home روستاهای ییلاقی قشلاقی سرزمین ابر فیلبند

سرزمین ابر فیلبند

15 second read
۱
43
7,919

سرزمین ابرها در ارتفاعات فیلبند استان مازندران

محمد جعفری مدیر وب سایت گردشگری ایران در سفر
تهیه و تنظیم توسط: محمد جعفری تور گاید گردشگری در ایران
 توجه:هر گونه کپی برداری از عکسها و عناوین این وب سایت جهت استفاده در وب سایتهای گردشگری دیگر بدون اجازه از مدیر وب سایت ممنوع میباشد.
لازم به ذکر است استفاده از عکسها و متون برای استفاده شخصی و ذخیره آن در کامپیوتر و گوشیهای شخصی بلا مانع میباشد.

روستای ابر فیلبند - سرزمین ابرها - جنگل ابر فیلبند - ایران در سفر

روستای فیلبند دهکده‌ای معلق در ابرها
اگر احتمالا دلتان هوای یک سفر دلچسب و رویایی را دارد پیشنهاد ویژه ایران در سفر به شما سفر به سرزمین ابرها میباشد در روستای ییلاقی فیلبند شما می‌توانید ابرها را پچینید و از هوای بسیار خنک و پاکیزه این منطقه لذت کامل را ببرید.

روستای ابر فیلبند - سرزمین ابرها - جنگل ابر فیلبند - ایران در سفر
یک طلوع رویائی در سرزمین ابرها    عکس از: محمد جعفری

 

یک کلیپ وهم انگیز از تایم لپس ابرها در سرزمین ابر فیلبند

وجیهه جعفری لیدر زبان انگیسی - وجیهه جعفری تور گاید گردگشری
عکس از: محمد جعفری

روستای ابر فیلبند کجاست؟
روستای ابر فیلبند یکی از مرتفع ترین روستاهای ییلاقی استان مازندران میباشد. این روستا از توابع شهرستان جنوب بابل در بخش بندپی غربی (روستای دیوا) واقع شده است.اهالی به این روستا فلبن می‌گویند که کوتاه شده نام فیلبند میباشد.
روستای ابر فیلبند، که به بام شرقی استان مازندران نیز معروف شده است یکی از مرتفع ‌ترین روستای ییلاقی حوزه مرکزی استان مازندران میباشد که در اقیانوسی از ابرها و چشم‌اندازی بی‌ نظیر از روی سبز طبیعت کشور چهار فصلمان آرمیده است

روستای ابر فیلبند - سرزمین ابرها - جنگل ابر فیلبند - ایران در سفر
ارتفاع روستا فیلبند از سطح دریا حدود ۲۳۵۰ متر میباشد. این روستا بر فراز ابرها قرار دارد، به نحوی که اغلب روزها ابرها همچون دریایی آبی و آرام تا بی کرانه‌ها چشم را می‌نوازد و خیره می‌کند، اما زمانی هم که ابر و مه وجود نداشته باشد و هوا به‌ طور کامل صاف و آفتابی باشد، می‌توان از این روستا که در بلندترین نقطه منطقه است به تماشای مناظر اطراف پرداخت که در نوع خود بسیار لذت ‌بخش و دیدنی میباشد..
روستا در نزدیکی قله ۳۳۹۲ متری اندوار و حصین‌ بن واقع شده و با نقاط هم جوار خود بسیار تفاوت ارتفاع دارد. در خط الراس نزدیک به قله اندوار و در ارتفاعات جنوبی فیلبند، امامزاده‌ای بر تارک خط الراس دیده می‌شود که به امامزاده قاسم معروف است. بقعه سفید رنگ امامزاده قاسم در ارتفاع ۲۵۰۰ متری دارای یک دالان است که توسط سایبانی فلزی و شیروانی حفاظت می‌شود.

روستای ابر فیلبند - سرزمین ابرها - جنگل ابر فیلبند - ایران در سفر

پنج دلیل واقعی برای سفر به روستای رویایی ابر فیلبند

۱- توقیق دیدن پدیده‌ی اقیانوس ابرها و بودن بر فراز ابرها
    ۲- داشتن یک هوای مطبوع و دلپذیر در ییلاق روستای ابرفیلبند آنهم درهوای گرم تابستان
۳- بازدید از ییلاقات و دشت‌های سرسبز این سرزمین رویایی و قدم زدن در کنار حاشیه ابرها 
۴- تجربه بودن در کلبه‌های جوبی و لذت طعم چای آتیشی در این خطه از سرزمین کشورمان
۵- لذت و هیجان عکاسی و فیلمبرداری از مناظر کم نظیر اقیانوس ابرها از طلوع تا غروب

روستای ابر فیلبند - سرزمین ابرها - جنگل ابر فیلبند - ایران در سفر

فیلبند منطقه ای با انواع پدیده های عجیب جوی
جالب است بدانید آب ‌وهوای این روستا به گونه ‌ای است که پیش‌ بینی‌های هواشناسی در مورد آن اصلا قابل ‌اعتماد نبوده و در یک روز ممکن است شما شاهد چندین پدیده جوی باشید و تنها به فاصله چند لحظه هم برف، هم باران و هم پرتوهای درخشان آفتاب تابان روبرو شوید..
فصل زمستان در فیلبند خیلی زود آغاز می‌شود و دیر هم به پایان می‌رسد و می‌توان گفت نزدیک به هفت ماه سال همه جا پوشیده از برف است و سرمای طاقت ‌فرسایی همه جا را فرا می‌گیرد. این روستا در فصل زمستان به دلیل بارش برف و قطع راه‌های ارتباطی تقریبا بدون سکنه میباشد، ولی با شروع فصل بهار و جاری شدن جویبارها و رویش گیاهان خوراکی، بار دیگر زندگی و شور و شوق به منطقه باز می‌گردد.
جاده روستای ابر فیلبند به سنگچال جاده‌ای بسیار پرپیچ و خم با سراشیبیهای زیاد است که در فاصله ۵ کیلومتری این دو روستا اختلاف ارتفاع به ۷۰۰ متر می‌رسد. روستای سنگچال نیز زیبایی‌های منحصربه ‌فرد و خاص خودش را دارد. منظره سنگچال از جاده منتهی به فیلبند واقعا چشم ‌نواز و دیدنی است.

روستای ابر فیلبند - سرزمین ابرها - جنگل ابر فیلبند - ایران در سفر

چشمه های آب معدنی فیلبند
روستای ابر فیلبند از چند چشمه آب معدنی نیز برخوردار میباشد که برخی از آنها بسیار کوچک هستند. وجود فلوئور کافی در آب چشمه های این منطقه در استخوان بندی مردمانش تأثیر بسزایی داشته است .چشمه لار که یکی از چشمه‌های کوچک این روستا به حساب می‌آید، دارای املاح معدنی بسیار خوبی است که برای بر‌طرف ‌کردن درد‌های کلیه بسیار مناسب است. علاوه بر دوستداران طبیعت، بیشترین گردشگران و مسافران این منطقه را بیماران و کوهنوردان تشکیل می‌دهند. معمولا کوهنوردان به صورت گروهی به این منطقه سفر می‌کنند.

روستای ابر فیلبند - سرزمین ابرها - جنگل ابر فیلبند - ایران در سفر

پوشش گیاهی
به دلیل این که این منطقه، منطقه‌ ای کوهستانی به حساب می‌آید از گیاهان دارویی خاصی نیز برخوردار است و بسیاری از افرادی که در زمینه گیاهان دارویی و کشت یا گردآوری این گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند، در فصل‌های مختلف راهی این منطقه می‌شوند تا از گیاهان دارویی این منطقه استفاده و بهره لازم را ببرند.

روستای ابر فیلبند - سرزمین ابرها - جنگل ابر فیلبند - ایران در سفر
عکس از: محمد جعفری

چه فصلی از سال زمان مناسب برای سفر به ییلاق فیلبند می باشد؟
روستای ابر فیلبند به دلیل ارتفاع زیادش از سطح دریا زمستان‌هایی نسبتا سخت و با بارش برف سنگین به همراه دارد و شاید یکی از دلایل نام گذاری این روستا هم همین باشد. در تابستان‌ها این روستا دارای هوای بسیار مطلوبی است که پذیرای مسافرانی بسیار و همچنین کوهنوردان و طبیعت گردان می‌باشد.

روستای ابر فیلبند - سرزمین ابرها - جنگل ابر فیلبند - ایران در سفر
عکس از: محمد جعفری

بهترین فصل و زمان برای بازدید از این ییلاق از انتهای اردیبهشت ماه تا ابتدای مهرماه می باشد. اما این مطلب بدین معنا نیست که زیبایی این ییلاق در بقیه سال کاهش می‌یابد، بلکه به علت تغییرات شرایط جوی رفتن به این منطقه سخت می‌شود. زمستان این روستا همیشه دیر تمام می‌شود. تنوع هوا، زیبایی‌های طبیعت، مناظر و چشم‌اندازهای اعجاب‌انگیز را فقط در روستای ابر فیلبند می‌توان مشاهد کرد. فیلبند در تابستان‌ها بیش از ۱۲۰۰خانوار جمعیت دارد و در زمستان این روستا به ‌طور کلی خالی از سکنه میباشد.زیرا شدت سوز و سرما و برف امکان زندگی را غیر ممکن می‌سازد. بنابراین اگر هوای سفر به این سرزمین رویایی را در سر دارید، این روزهای بسیار گرم تابستانی را در آرامش سرسبز فیلبند سپری کنید.
مراسم : در روستای ابر فیلبند ، در هفته های آخر مرداد ماه هر سال یک مراسم محلی همراه با کشتی لوچو و البته لباس های سنتی ، موسیقی محلی و غذاهای بومی برگزار می شود.

روستای ابر فیلبند - سرزمین ابرها - جنگل ابر فیلبند - ایران در سفر
عکس از محمد جعفری

مسیر دسترسی به روستای فیلبند
خبر خوب اینکه تمام جاده های این مسیر تا رسیدن به روستای فیلبند کاملا آسفالت است ولی مسافت فرعی حدود ۳۳ کیلومتری مانده به آن از سر جاده هراز تا روستا با پیچها و سراشیبیهای بسیار تندش قابل چشم پوشی نیست.
مسیر ماشین رو که به روستای فیلبند ختم می‌شود، جاده فرعی (منگل- چلاو) در مسیر جاده هراز ( یک کیلومتر بعد از اولین تونل بعد از پلیس راه آمل می‌باشد که تماما آسفالت بوده و جاده های اصلی داخل محل نیز آسفالت می باشد. راه مال روی (کَرمیناپِی) نیز برای رسیدن به این روستا وجود دارد که از روستای دیوا و حدود ۳۳ کیلومتر و جنگلی می باشد .
برای رسیدن به روستای فیلبند از طرف آمل مسیر ۲۲ کیلومتری حد فاصل آمل – هراز را در پیش بگیرید، پس از آنکه از روستای سنگچال گذشتید،می‌توانید چشم‌انداز خیره‌ کننده، روستای فیلبند را مقابل دیدگان خود ببینید.

روستای ابر فیلبند - سرزمین ابرها - جنگل ابر فیلبند - ایران در سفر
عکس از: محمد جعفری

مسیر دسترسی و نقشه راه روستای فیلبند از طرف تهران
وقتی که از طرف تهران وارد جاده هراز شدید بعد از گذشتن از رودهن و آبعلی و گزنک شما رود هراز را در کنار جاده خواهید دید که تقریبا پنجاه کیلومتر بعد از گزنک و ۲۲ کیلومتر مانده به آمل، یک خروجی در سمت راست جاده خواهید دید((سنگچال)) مشخص شده است. اگر GPS داشته باشید مختصات این نقطه ۳۶۸۰،E52 وN36/2406 است.
وارد این فرعی آسفالته شوید، در همان ابتدای راه از روی پل رودخانه هراز خواهید گذشت. مسیر مستقیم را ادامه دهید تا بعد از حدود ۱۸ کیلومتر به روستای سنگچال برسید از سنگچال به بعد، جاده کاملا سربالایی می شود و پبچ و قوس های بیشتری هم خواهد داشت. حدود هفت، هشت کیلومتر بعد از سنگچال، روستای فیلبند اخرین روستای این جاده است.

روستای ابر فیلبند - سرزمین ابرها - جنگل ابر فیلبند - ایران در سفر

مسیر دسترسی بهاین روستا از آمل و شرق مازندران
از شهر آمل وارد جاده هراز شوید و به سمت جاده تهران بپیچید شما حدود ۲۲ کیلومتر در این جاده برانید و پس از گذشتن از پلیس راه و رد کردن ۱۲۰۰ متر بعد از تونل شما خروجی سنگچال را در سمت چپ تان خواهید دید. ادامه مسیر مثل قبل میباشد.

مزایای استفاده از تور برای کسانی که به مناطق ناشناخته پا میگذارند.

مزایاهای استفاده از تورهای گردشگری:
استفاده از لیدر تور برای پاسخ به سوالهایتان در مورد مناطقی که به آن سفر میکنید
استفاده از تور نیاز شما به برنامه ریزی را بشدت کم میکند
استفاده از تور وسایل آسایش و راحتی شما را فراهم میکند
استفاده از تور استرس تان را به شدت کاهش میدهد
استفاده از تور زمینه دوستی شما را با افراد جدید فراهم میکند

پیشنهادات ایران در سفر برای استفاده از تور
دلائل بسیار مهم مقرون به صرفه بودن استفاده ازتور به جای سفرهای شخصی به مناطق گردشگری

۱- صرفه جویی در هزینه ها خصوصا در زمان ” جلوگیری از استهلاک وسایل نقیله شخصی ” ..نیاز نبودن به بردن وسایل خواب ” ظرف پخت وپز و..

 

۲- وقتی که شما با تور به سفر میروید به جای دغدغه جهت آماده کردن صبحانه- ناهار – شام و تهیه اسکان وهمچنین صرف زیاد زمان برای تهیه و پخت و پز غذا شما وقتتان را صرف آرامش ” عکاسی و فیلمبرداری و لذت بردن از طبیعت کرده و سر موقع برای غذای آماده که توسط تیم گردشگری تور تهیه شده بر سر سفره خواهید نشست.

 

۳- در سفر با تور به مناطق گردشگری شما دیگر دغدغه جای پارک وسیله نقیله شخصی و یا آسیب های احتمالی در سفر به خودرو شخصی خود را ندارید

 

۴- در سفربا تورهای گردشگری شما دیگر دغدغه سوال کردن و پرس و جو جهت یافتن مسیرهای خاص و ناشناخته را نخواهید داشت چرا که شما با راهنمای تور سر موقع به مکانهای خاص برده خواهید شد.

 

۵- سفر رفتن با تورهای گردشگری شما بیمه سفر بوده و فقط به آرامش و لذت بردن از طبیعت فکر خواهید کرد.

جهت رزرو تور مهیج روستای ابر فیلبند با ایمیل زیر تماس حاصل فرمائید.

ایمیل محمد جعفری تورگاید گردشگری جهت رزرو تورهای بکر گردی در ایران

tourleader@iranontrip.com

خوشحال خواهیم شد اگر شما تاکنون تجربه سفر به سرزمین ابر فیلبند را داشته اید نظرات و تجربیات خود را با خوانندگان ما  در کامنت زیر در میان بگذارید.

Load More Related Articles
  • دریاچه فراخین در نوشهر استان مازندران - دریاچه های ایران

    دریاچه فراخین

    دریاچه فراخین دریاچه ای سحرانگیزدر طبیعت مازندران دریاچه فراخین کجاست؟ دریاچه فراخین در اس…
  • توصیه های مصرف مواد غذایی در سفر - آموزش طبیعت گردی و راهنمای سفر - ایران در سفر

    راهنمای مصرف غذا در طول سفر

    مقدمه: تغذیه در سفر یکی از نکات بسیار مهم وکلیدی است که‌ اکثر اوقات توسط مسافر نادیده گرفت…
  • جهت یابی به کمک حرکت آموزش تکنیکهای جهت یابی در طبیعت ایران در سفر

    جهت‌یابی به کمک جانوران

    مواردی که برای جهت یابی می توان از حیوانات کمک گرفت وقتی که شما در کنار برکه و یا دریاچه‌ا…
  • جهت‌یابی به کمک حرکت خورشید - آموزش تکنیکهای جهت یابی - ایران در سفر

    جهت‌یابی به کمک حرکت خورشید

    جهت‌یابی به کمک حرکت خورشید هر روز صبح خورشید تقریباً از طرف شرق طلوع کرده و شب تقریباً در…
  • جهت یابی با ساعت مچی عقربه دار به کمک خورشید آموزش تکنیکهای جهت یابی در طبیعت - ایران در سفر

    جهت یابی با ساعت مچی عقربه دار

    جهت یابی با ساعت مچی عقربه دار به کمک خورشید در این مدل جهت یابی اگر شما ساعت دیجیتالی داش…
  • جهت‌یابی با کمک لانه مورچه‌ها - آموزش تکنیکهای جهت یابی در طبیعت - ایران در سفر

    جهت‌یابی با کمک لانه مورچه‌ها

    جهت‌یابی با کمک لانه مورچه‌ها وقتی که به طبیعت میروید اگر قطب‌نما به همراه نداشته باشید و …
Load More By محمد جعفری
Load More In روستاهای ییلاقی قشلاقی

One Comment

  1. شهلا توانگر

    ۸ تیر, ۱۳۹۷ at ۱۲:۲۱ ب.ظ

    جناب آقای جعفری ممنون از وب سایت گردشگری خوبتون
    تا به حال عکسهایی به این زیبائی از سرزمین ابرها ندیده بودم
    انشاالله بتونم در تورهایتان شرکت کنم

پاسخ دهید